SRI Avelgem, autopompe semi lourde
3 participants
www.Secours112.net - Services de Secours Belges :: Véhicules de secours - Voertuigen :: Nouveautés - Nieuwheden
Page 1 sur 1
SRI Avelgem, autopompe semi lourde
Halfzware autopomp brandweer Avelgem
Nadat in men in Avelgem in 2006 een nieuwe autopomp in gebruik nam is er één en ander veranderd. Zo zijn ondertussen de 2 Dodge autopompen wegens bereiken van de leeftijdsgrens uit dienst genomen en werd een ervan weggeschonken aan het brandweerkorps van Modrica, een kleine stad met een 40.000 tal inwoners in de Servische Republiek, die zwaar te lijden heeft gehad onder het oorlogsgeweld in de jaren 90’
Ook de Riffaud ladderwagen werd in 2007 buiten dienst gesteld en vervangen door een hernieuwde Metz-ladder afkomstig van Brandweer Aalst.
Zo werd de Renault halfzware autopomp die eerlang dienst deed als eerste autopomp tot de nieuwe Scania autopomp in dienst kwam, omgebouwd tot materieelwagen.
Er was dus behoefte aan een nieuwe opvolger,…
Aangezien het begrotingsbudget zijn grenzen kent in Avelgem was men reeds een tijdje op zoek naar een betaalbaar alternatief, toen men in die periode bij Brandweer Gent maar liefst in één klap 3 halfzware autopompen van de hand deed die vrijgekomen waren nadat er daar op korte termijn 4 nieuwe autopompen werden geleverd. Na enkele plaatsbezoeken was er specifiek één autopomp die kon bekoren, een Mercedes 1325 F halfzware autopomp bj 2001, gestationeerd op post Zuid bij Brandweer Gent.
Nadat de nodige budgetten werden vrijgemaakt en de nodige formaliteiten vervuld waren konden men eind augustus 2010 de autopomp afhalen, in de staat zoals op de foto.
Als 2° autopomp wilde men terug een performant voertuig dat in staat was om de taken over te nemen van de nieuwe Scania multifunctionele autopomp die in dienst kwam in 2006, meerbepaald als die tijdelijk uit dienst werd genomen voor onderhoudswerkzaamheden en/of aanpassingen.
Zo werd er besloten om het voertuig voor ingebruikname in Avelgem meteen zeer grondig te hernieuwen. Eerst werd alles wat los kon gemaakt worden verwijderd uit de kasten, van houders tot hd-haspels, uittrekbare sledes en rekken.
Nadien werden de zwaarst beschadigde alu-platen verwijderd en vernieuwd.
De hd-haspels werden voorzien van nieuwe dichtingen, opgeknapt en nadien terug gesmeerd.
Alle overige alu-platen in de kasten werden met speciaal product gereinigd.
Nadat alles in de ruwbouwfase stond konden wij geleidelijk aan terug beginnen met opbouwen: vooreerst werd de zieglerpomp volledig gereinigd, ontvet en terug voorzien van een nieuwe laag alu-kleur.
voor
na
Nadien konden we geleidelijk aan beginnen met de inrichting van de kasten:
Cabine:
In de cabine werd er voor gekozen om terug te werken met volkernpanelen, zoals indertijd in de nieuwe scania-autopomp (2006) werd geplaatst. Eveneens werd geopteerd om een kluis te monteren voor het opbergen van waardevolle voorwerpen zoals de warmtebeeldcamera.
Verder kan je in de cabine 5 ademluchttoestellen terugvinden, 4 reserveademluchtflessen, 2 blusdekens, 1 ehbo-koffer.
Ingebouwde kluis met cijferslot,…
Het uiteindelijke resultaat van de inrichting van de kasten van de opbouw werd dit:
Zijkant kant chauffeur
Vooraan kant chauffeur
Bovenaan (doorlopend rek):
1 elektrische kabelrol
3 tal verloopstekkers voor elektriciteitsnetten
1 grijze kunsstofbak 60x80 met 2 verlengslangen + 2 gordels voor dragen van perslucht in besloten ruimte + dubbele halogeenspot.
Midden:
1 elektrogeengroep 13 Kva
1 statief voor halogeenspots
3 draagbare “makita” zaklampen
2 laders met elk één reservebatterij “makita”
1 oplaadbare Peli-werklamp + lader
1 opgerolde voedingskabel voor de lichtmast
Onderaan:
6 reflecterende kegels
3 karweitouwen
1 rol signalisatielint
1 lijnmenger Z4 + aanzuigslang storz-koppeling
1 zwaarschuimstraalpijp S4
1 middenschuimstraalpijp M4
1 sleutel voor openen vaten
3 x 20 l klasse “B” schuim hi-foam
Boven de wielkast kant chauffeur
Bovenaan
5xslangØ70 4 x slang Ø 45
Onderaan
1 straalpijp Ø 70 mét reactiebocht
2 traditionele straalpijpen Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > Ø70 > 2x Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > 2x Ø 45
1 waterschild Ø45 2 verminderingsstuk dsp Ø 70 > Ø 45
1 verloopstuk dsp Ø70 > NB Ø 70 1 verloopstuk dsp Ø45 > NBØ45
1 slangenverband 70
1 slangenverband 45
Achteraan kant chauffeur
Bovenaan:
1 elektrisch oprolbare hd-haspel met 80m slang + gekoppelde straalpijp max debiet 150l/min
1 zwengel voor het oprollen haspel bij defect elektrische motor
Midden:
2 bundels Ø45 en 2 bundels Ø45 mét straalpijp
Midden:
1 aanvalskorf met 4 x 10m slang Ø 45 (in zigzag geplooid)
1 back-upkorf met 4 x 10m slang Ø 45 (in zigzag geplooid)
1 verdeelstuk Ø70 > 2xØ45 gekoppeld aan 3x gekoppelde slang van 20m Ø70 in Zig-Zag geplooid
Onderaan:
Uitschuifbaar rek met:
1 standpijp + standpijpsleutel
1 bovengrondse standpijpsleutel
1gassleutel
Pompcompartiment
Bovenaan:
1 zuigkorf Ø110
1 broekstuk Ø110 > 2 x Ø70
2 karweitouwen
1 verdeelstuk Ø110 > 2 x Ø70
Zijwand rechts:
2 koppelsleutels Ø70 / Ø45
2 koppelsleutels Ø110
Onderaan:
1 verminderingsstuk Ø110 > Ø70
Zijkant kant passagier
Achteraan kant passagier
Bovenaan: 1 elektrisch oprolbare hd-haspel met 80m slang + gekoppelde straalpijp max debiet 150l/min
1 zwengel voor het oprollen haspel bij defect elektrische motor
Zijwand onderaan links: 1 slang + spuitstuk voor de emmerpomp
1 stalen vuilblik
Zijwand onderaan rechts:
1zwarte kleine middenschuimstraalpijp vd “u.p.r.i.m” klasse “B” schuimtoestel
1zwarte kleine zwaarschuimstraalpijp vd “u.p.r.i.m” klasse “B” schuimtoestel
Tegen de achterwand onderaan van links naar rechts:
1emmerpomp 1 abc poederblusser 12kg
1 co2 blustoestel 9kg 1 waterschuimblusser 12l
1 UPRIM klasse “b” schuimtoestel inhoud 12l schuim
Onderaan op de voorgrond:
1 stalen emmer, inhoud: 1 kolenschopje, 1 spiegeltje voor schouwbranden, 1 handborsteltje, ketting + bol
1 gele korte vulslang Ø70
1 ProPack klasse “A” schuimtoestel met 3 types straalpijpen in houder op het toestel
Boven de wielkast kant passagier
Bovenaan
5 x slang Ø 70
4 x slang Ø 45
Onderaan 1 straalpijp Ø 70 mét reactiebocht
2 traditionele straalpijpen Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > Ø70 > 2x Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > 2x Ø 45
1 waterschild Ø 45 2 verminderingsstuk dsp Ø 70 > Ø 45
1 verloopstuk dsp Ø70 > NB Ø 70 1 verloopstuk dsp Ø45 > NB Ø45
1 slangenverband Ø70
1 slangenverband Ø45
Vooraan kant passagier (bij gebruik als 2° autopomp)
Bovenaan (doorlopend rek)
3 blauwe kunststofbakken 60x40 inhoud voorlopig leeg (enkel gevuld wanneer in gebruik als 1° autopomp)
Zijwand bovenaan links
1 mokerhamer
1voorhamer 1 kleine koevoet
1 grote koevoet
Achterwand bovenaan links
1 kleine bijl
1 grote bijl
1 zware kniptang
Middenste rek links onderkant
1 zwarte materieeltas met divers klein materieel
1 ijzerzaag
Middenste rek rechts op de uittrekbare slede
1 overdrukventilator
1 kunststofbak 60x40 inhoud 1 dompelpomp debiet 400l/min
1 kunststofbak 60x40 inhoud 1 geel zeil 2.5x2.5m 1 groen zeil 2.5x2.5m 1 rood zeil 2.5x2.5m
Onderaan:
1 kunststofbak 60x80 voor reserve persluchtflessen. (enkel wanneer de autopomp ingezet wordt als 2° autopomp)
Vooraan kant passagier (bij gebruik als 1° autopomp)
Wanneer de wagen gebruikt wordt als 1° autopomp /multifunctionele autopomp, kan er een grondplaat gelegd worden waarop beugels zijn gemonteerd. Die plaat past in alu-geleidingsrails in het onderste compartiment. Daarna kan men het hydraulische gerief hierin bevestigen. Natuurlijk is er een lijst van zaken die overgeladen worden in de blauwe kunststofbakken, zodat het voertuig ook alles aan boord heeft voor een interventie met geknelde personen.
Dakbelading
Bodemmonitor albag
2 x slangen Ø 110
Uitschuifbaar ladderrek
4 x zuigslang Ø 110
1 x lange ladder in 2 delen
Op de alu dakkoffer
3 delig kleine laddertje
In de dakkoffer:
1 x spade
1 x schop
1 x veegborstel
2 x riek
1 x enterhaak
1 vat detergent opruimen wegdek
1 vat olieabsorberende korrels
Pas nadat alles ingericht werd in de kasten werd de wagen naar de carrossier gebracht waar hij in zijn nieuwe kleur gezet werd, ral 3020.
De striping werd uitgevoerd naar analogie met alle andere voertuigen van brandweer Avelgem.
Met vriendelijke groeten,
Nadat in men in Avelgem in 2006 een nieuwe autopomp in gebruik nam is er één en ander veranderd. Zo zijn ondertussen de 2 Dodge autopompen wegens bereiken van de leeftijdsgrens uit dienst genomen en werd een ervan weggeschonken aan het brandweerkorps van Modrica, een kleine stad met een 40.000 tal inwoners in de Servische Republiek, die zwaar te lijden heeft gehad onder het oorlogsgeweld in de jaren 90’
Ook de Riffaud ladderwagen werd in 2007 buiten dienst gesteld en vervangen door een hernieuwde Metz-ladder afkomstig van Brandweer Aalst.
Zo werd de Renault halfzware autopomp die eerlang dienst deed als eerste autopomp tot de nieuwe Scania autopomp in dienst kwam, omgebouwd tot materieelwagen.
Er was dus behoefte aan een nieuwe opvolger,…
Aangezien het begrotingsbudget zijn grenzen kent in Avelgem was men reeds een tijdje op zoek naar een betaalbaar alternatief, toen men in die periode bij Brandweer Gent maar liefst in één klap 3 halfzware autopompen van de hand deed die vrijgekomen waren nadat er daar op korte termijn 4 nieuwe autopompen werden geleverd. Na enkele plaatsbezoeken was er specifiek één autopomp die kon bekoren, een Mercedes 1325 F halfzware autopomp bj 2001, gestationeerd op post Zuid bij Brandweer Gent.
Nadat de nodige budgetten werden vrijgemaakt en de nodige formaliteiten vervuld waren konden men eind augustus 2010 de autopomp afhalen, in de staat zoals op de foto.
Als 2° autopomp wilde men terug een performant voertuig dat in staat was om de taken over te nemen van de nieuwe Scania multifunctionele autopomp die in dienst kwam in 2006, meerbepaald als die tijdelijk uit dienst werd genomen voor onderhoudswerkzaamheden en/of aanpassingen.
Zo werd er besloten om het voertuig voor ingebruikname in Avelgem meteen zeer grondig te hernieuwen. Eerst werd alles wat los kon gemaakt worden verwijderd uit de kasten, van houders tot hd-haspels, uittrekbare sledes en rekken.
Nadien werden de zwaarst beschadigde alu-platen verwijderd en vernieuwd.
De hd-haspels werden voorzien van nieuwe dichtingen, opgeknapt en nadien terug gesmeerd.
Alle overige alu-platen in de kasten werden met speciaal product gereinigd.
Nadat alles in de ruwbouwfase stond konden wij geleidelijk aan terug beginnen met opbouwen: vooreerst werd de zieglerpomp volledig gereinigd, ontvet en terug voorzien van een nieuwe laag alu-kleur.
voor
na
Nadien konden we geleidelijk aan beginnen met de inrichting van de kasten:
Cabine:
In de cabine werd er voor gekozen om terug te werken met volkernpanelen, zoals indertijd in de nieuwe scania-autopomp (2006) werd geplaatst. Eveneens werd geopteerd om een kluis te monteren voor het opbergen van waardevolle voorwerpen zoals de warmtebeeldcamera.
Verder kan je in de cabine 5 ademluchttoestellen terugvinden, 4 reserveademluchtflessen, 2 blusdekens, 1 ehbo-koffer.
Ingebouwde kluis met cijferslot,…
Het uiteindelijke resultaat van de inrichting van de kasten van de opbouw werd dit:
Zijkant kant chauffeur
Vooraan kant chauffeur
Bovenaan (doorlopend rek):
1 elektrische kabelrol
3 tal verloopstekkers voor elektriciteitsnetten
1 grijze kunsstofbak 60x80 met 2 verlengslangen + 2 gordels voor dragen van perslucht in besloten ruimte + dubbele halogeenspot.
Midden:
1 elektrogeengroep 13 Kva
1 statief voor halogeenspots
3 draagbare “makita” zaklampen
2 laders met elk één reservebatterij “makita”
1 oplaadbare Peli-werklamp + lader
1 opgerolde voedingskabel voor de lichtmast
Onderaan:
6 reflecterende kegels
3 karweitouwen
1 rol signalisatielint
1 lijnmenger Z4 + aanzuigslang storz-koppeling
1 zwaarschuimstraalpijp S4
1 middenschuimstraalpijp M4
1 sleutel voor openen vaten
3 x 20 l klasse “B” schuim hi-foam
Boven de wielkast kant chauffeur
Bovenaan
5xslangØ70 4 x slang Ø 45
Onderaan
1 straalpijp Ø 70 mét reactiebocht
2 traditionele straalpijpen Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > Ø70 > 2x Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > 2x Ø 45
1 waterschild Ø45 2 verminderingsstuk dsp Ø 70 > Ø 45
1 verloopstuk dsp Ø70 > NB Ø 70 1 verloopstuk dsp Ø45 > NBØ45
1 slangenverband 70
1 slangenverband 45
Achteraan kant chauffeur
Bovenaan:
1 elektrisch oprolbare hd-haspel met 80m slang + gekoppelde straalpijp max debiet 150l/min
1 zwengel voor het oprollen haspel bij defect elektrische motor
Midden:
2 bundels Ø45 en 2 bundels Ø45 mét straalpijp
Midden:
1 aanvalskorf met 4 x 10m slang Ø 45 (in zigzag geplooid)
1 back-upkorf met 4 x 10m slang Ø 45 (in zigzag geplooid)
1 verdeelstuk Ø70 > 2xØ45 gekoppeld aan 3x gekoppelde slang van 20m Ø70 in Zig-Zag geplooid
Onderaan:
Uitschuifbaar rek met:
1 standpijp + standpijpsleutel
1 bovengrondse standpijpsleutel
1gassleutel
Pompcompartiment
Bovenaan:
1 zuigkorf Ø110
1 broekstuk Ø110 > 2 x Ø70
2 karweitouwen
1 verdeelstuk Ø110 > 2 x Ø70
Zijwand rechts:
2 koppelsleutels Ø70 / Ø45
2 koppelsleutels Ø110
Onderaan:
1 verminderingsstuk Ø110 > Ø70
Zijkant kant passagier
Achteraan kant passagier
Bovenaan: 1 elektrisch oprolbare hd-haspel met 80m slang + gekoppelde straalpijp max debiet 150l/min
1 zwengel voor het oprollen haspel bij defect elektrische motor
Zijwand onderaan links: 1 slang + spuitstuk voor de emmerpomp
1 stalen vuilblik
Zijwand onderaan rechts:
1zwarte kleine middenschuimstraalpijp vd “u.p.r.i.m” klasse “B” schuimtoestel
1zwarte kleine zwaarschuimstraalpijp vd “u.p.r.i.m” klasse “B” schuimtoestel
Tegen de achterwand onderaan van links naar rechts:
1emmerpomp 1 abc poederblusser 12kg
1 co2 blustoestel 9kg 1 waterschuimblusser 12l
1 UPRIM klasse “b” schuimtoestel inhoud 12l schuim
Onderaan op de voorgrond:
1 stalen emmer, inhoud: 1 kolenschopje, 1 spiegeltje voor schouwbranden, 1 handborsteltje, ketting + bol
1 gele korte vulslang Ø70
1 ProPack klasse “A” schuimtoestel met 3 types straalpijpen in houder op het toestel
Boven de wielkast kant passagier
Bovenaan
5 x slang Ø 70
4 x slang Ø 45
Onderaan 1 straalpijp Ø 70 mét reactiebocht
2 traditionele straalpijpen Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > Ø70 > 2x Ø 45
1 verdeelstuk Ø 70 > 2x Ø 45
1 waterschild Ø 45 2 verminderingsstuk dsp Ø 70 > Ø 45
1 verloopstuk dsp Ø70 > NB Ø 70 1 verloopstuk dsp Ø45 > NB Ø45
1 slangenverband Ø70
1 slangenverband Ø45
Vooraan kant passagier (bij gebruik als 2° autopomp)
Bovenaan (doorlopend rek)
3 blauwe kunststofbakken 60x40 inhoud voorlopig leeg (enkel gevuld wanneer in gebruik als 1° autopomp)
Zijwand bovenaan links
1 mokerhamer
1voorhamer 1 kleine koevoet
1 grote koevoet
Achterwand bovenaan links
1 kleine bijl
1 grote bijl
1 zware kniptang
Middenste rek links onderkant
1 zwarte materieeltas met divers klein materieel
1 ijzerzaag
Middenste rek rechts op de uittrekbare slede
1 overdrukventilator
1 kunststofbak 60x40 inhoud 1 dompelpomp debiet 400l/min
1 kunststofbak 60x40 inhoud 1 geel zeil 2.5x2.5m 1 groen zeil 2.5x2.5m 1 rood zeil 2.5x2.5m
Onderaan:
1 kunststofbak 60x80 voor reserve persluchtflessen. (enkel wanneer de autopomp ingezet wordt als 2° autopomp)
Vooraan kant passagier (bij gebruik als 1° autopomp)
Wanneer de wagen gebruikt wordt als 1° autopomp /multifunctionele autopomp, kan er een grondplaat gelegd worden waarop beugels zijn gemonteerd. Die plaat past in alu-geleidingsrails in het onderste compartiment. Daarna kan men het hydraulische gerief hierin bevestigen. Natuurlijk is er een lijst van zaken die overgeladen worden in de blauwe kunststofbakken, zodat het voertuig ook alles aan boord heeft voor een interventie met geknelde personen.
Dakbelading
Bodemmonitor albag
2 x slangen Ø 110
Uitschuifbaar ladderrek
4 x zuigslang Ø 110
1 x lange ladder in 2 delen
Op de alu dakkoffer
3 delig kleine laddertje
In de dakkoffer:
1 x spade
1 x schop
1 x veegborstel
2 x riek
1 x enterhaak
1 vat detergent opruimen wegdek
1 vat olieabsorberende korrels
Pas nadat alles ingericht werd in de kasten werd de wagen naar de carrossier gebracht waar hij in zijn nieuwe kleur gezet werd, ral 3020.
De striping werd uitgevoerd naar analogie met alle andere voertuigen van brandweer Avelgem.
Met vriendelijke groeten,
gallon- Nombre de messages : 7
Date d'inscription : 08/09/2006
Re: SRI Avelgem, autopompe semi lourde
BEDANKT voor deze zeer complete voorstelling !!!
Pour ceux qui ne maitrisent pas parfaitement le Néérlandais, il s'agit de la présentation étape par étape de la transformation d'une ancienne autopompe de Gent rachetée par les pompiers d'Avelgem
David
Pour ceux qui ne maitrisent pas parfaitement le Néérlandais, il s'agit de la présentation étape par étape de la transformation d'une ancienne autopompe de Gent rachetée par les pompiers d'Avelgem
David
Belgian David- Nombre de messages : 7336
Localisation : LIEGE
Date d'inscription : 08/03/2006
Re: SRI Avelgem, autopompe semi lourde
Christophe de Herve me faisait remarquer qu'on appercevait sur cette photo un petit..."coffre fort" qu'on aurait certainement imaginé destiné à acceuillir les effets personnels des pompiers lors de l'intervention...mais "gallon" nous apprend qu'il est principalement destiné à acceuillir la...caméra thermique !!!
Dernière édition par Belgian David le Jeu 5 Mai 2011 - 10:45, édité 1 fois
Belgian David- Nombre de messages : 7336
Localisation : LIEGE
Date d'inscription : 08/03/2006
Re: SRI Avelgem, autopompe semi lourde
Bedankt voor het uitgebrijd uitleg.
Tom
Tom
Tom- Nombre de messages : 16
Age : 38
Localisation : Liège
Date d'inscription : 16/02/2011
www.Secours112.net - Services de Secours Belges :: Véhicules de secours - Voertuigen :: Nouveautés - Nieuwheden
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
|
|